info@mihanplangroup.com
021-44660422

زمپ و کاربرد آن

زمپ چیست؟

زمپ و کاربرد آن

XAMPP یا زمپ یک برنامه رایگان و اپن سورس (متن باز)  برای رایانه های مبتنی بر ویندوز، مک و لینوکس میباشد که براحتی در دسترس است . و به شما امکان می دهد به راحتی نرم افزارهای مورد نیاز برای اجرای به عنوان مثال وردپرس را بر روی یک رایانه محلی نصب و اجرا کنید. کلمه انگلیسی XAMPP از ابتدای اولین حروف کلمات  X(یعنی ابتدای هر کدام از ۴ مورد  فوق)، Apache(آپاچی)، MySQL(مای‌اس‌کیوال)، PHP(پی‌اچ‌پی) و Perl(پرل) تشکیل شده‌است.

XAMPP به شما امکان می دهد وب سایت هایی را به صورت محلی و بدون نیاز به اینترنت  طراحی ، نصب و راه اندازی نمایید . این روش یک راه خوب برای (به عنوان مثال )یادگیری نحوه استفاده از وردپرس و  ویرایش و شخصی سازی کامل وب سایت خود قبل از عرضه آن در اینترنت می باشد. طراحی سایت با نرم افزار هایی مانند زمپ آزادی عمل بسیاری به طراحان وب سایت ارایه می نماید.زیرا در محیط شبیه سازی شده با فضای مجازی واقعی کد های خود را تست کرده و ویرایش و نهایی می نمایند و بدلیل لوکال بودن ف تنها خود شخص قادر به دیدن روند کار می باشد.

مروری بر XAMPP و نحوه استفاده از آن

XAMPP یک بسته نرم افزاری است که شامل تمام مواردی است که برای راه اندازی یک محیط سرور محلی در رایانه خود نیاز دارید. این نرم افزار به شما  امکان می دهد تا وب سایت های وردپرسی را به صورت محلی بسازید.

در زیر مواردی را که زمپ برای انجام عملیات به آن نیاز دارد نام میبریم :

نرم افزار وب سرور مانند Apache یا NGINX

نرم افزار مدیریت پایگاه داده مانند MySQL

زبان برنامه نویسی PHP

اگر بعنوان مثال بخواهیم وردپرس یا جوملا  را بصورت محلی در ویندوز کامپیوتر خود نصب و راه اندازی نماییم باید پس از نصب و راه اندازی   XAMPP، وردپرس یا جوملا  را از سایت های مربوطه دانلود کرده و روی کامپیوتر خود نصب کنید.

سپس ، می توانید با تایپ «localhost» در مرورگر وب خود، از وب سایت وردپرس خود بازدید کنید. اگر وردپرس را در یک زیر شاخه نصب کرده اید، باید نام زیر شاخه را نیز وارد کنید، مانند «localhost/site-man».

چرا به استفاده از زمپ نیاز داریم؟

نصب محلی یا لوکال وردپرس و یا جوملا بر روی زمپ با یک وب سایت زنده  که روی هاست نصب شده و از طریق بروزر و اینترنت در دسترس است ، تفاوت هایی دارد :

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره طراحی سایت با جوملا اینجا کلیک کنید.

اول از همه، هیچ کس دیگری نمی تواند وب سایت شما را ببیند. این یک محیط خصوصی است که در آن می‌توانید  بدون هر گونه دقدقه سایت خود را طراحی کرده و ایرادات آنرا مرتفع نمایید و یا  اصول اولیه وردپرس مانند نحوه ساخت یک وب‌سایت یا کسب مهارت‌های مورد نیاز برای دنبال کردن حرفه در وردپرس را تست نمایید .

همچنین می‌توانید از نصب محلی قالب وردپرس و یا جوملا برای تست قالب اصلی سایت و افزونه‌های مختلف وردپرس و یا جوملا  استفاده کنید و ویژگی‌ها و عملکرد  آن‌ را قبل از نصب آن‌ها در وب‌سایت اصلی تست و آزمایش کنید

استفاده از نرم افزارهایی مانند XAMPP برای ایجاد مرحله به مرحله قالب یک سایت و یا ایجاد یک افزونه جدید و یا تست آن کاربرد زیادی دارد . با این کار قبل از راه اندازی سایت اصلی بر روی بستر اینترنت امکان کنترل و نظارت را به ما داده  و قبل از بروز هر گونه  ارور در وب سایت تان ، خطاها را دریافت کنید.

علاوه بر این، طراحان وب در حین طراحی سایت می‌توانند از نصب‌ قالب سایت در محیط کامپیوتر برای نشان دادن طرح‌های مختلف وب‌سایت به مشتریان خود قبل از انتشار استفاده کنند، به همین علت توسعه‌دهندگان و طراحان سایت به طور مرتب از اینگونه نر افزارها هنگام ایجاد افزونه‌ها و تم‌های قالب های  وردپرس و یا جوملا و…  استفاده می‌کنند.

در نهایت، با نصب محلی وردپرس، نیازی به پرداخت هزینه برای میزبانی وب یا نام دامنه نخواهید داشت که باعث صرفه جویی در هزینه شما می شود.

آیا جایگزینی برای XAMPP وجود دارد؟

برنامه های جایگزین زیادی وجود دارد که به شما امکان می دهد وردپرس را روی رایانه خود نصب کنید، مانند WAMP، MAMP، Local و غیره.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کند تا در بصورت خلاصه وار با مبحث  XAMPP آشنا شوید . درمباحث بعدی با نصب زمپ بر روی کامپیوتر و سپس نصب وردپرس بر روی نرم افزار زمپ آشنا شده و مراحل آنرا دنبال خواهیم کرد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید