info@mihanplangroup.com
021-44660422

بک اند و فرانت اند چیست؟

بک اند و فرانت اند

بک اند و فرانت اند چیست؟

بک اند و فرانت اند نام دو بخش اصلی و کلی هر وب سایتی میباشد اول چهره اصلی سایت که کاربران آن را تجربه می‌کنند و دوم  قسمت مخفی و پشت آن ، که چهره ظاهری سایت  را مهیا می‌کند. تفاوت بین توسعه front-end و back-end می تواند گیج کننده به نظر برسد ولی این دو در کنار هم و با هماهنگی خوب میتوانند یک سایت بسیار توانمند و زیبا را ایجاد نمایند.

بک اند و فرانت اند

با توجه به همین مورد :  توسعه دهندگان فرانت اند جنبه های بصری وب سایت ها را برای استفاده و مشاهده کاربران طراحی می کنند، از جمله رنگ ها، طرح بندی و فونت ها.

توسعه دهندگان بک اند ساختار نامرئی را  ایجاد می کنند که به وب سایت ها کمک می کند تا به درستی کار کنند.و مدیر وب سایت از این طریق میتواند تغییرات اساسی را در فراند اند سایت ایجاد نماید  توسعه دهندگان بک اند مهارت فنی متفاوتی دارند .

توسعه دهندگان Full Stack عهده دار طراحی تمامی قسمت های سایت میباشند و از مهارت های خاص برنامه نویسی front-end و back-end استفاده می کنند.

توسعه فرانت اند :

توسعه Front-end تماما بر چهره اصلی سایت که در سمت کاربر مشاهده میشود متمرکز است. توسعه دهندگان فرانت اند اطمینان حاصل می کنند که بازدیدکنندگان می توانند با استفاده از زبان های برنامه نویسی، مهارت های طراحی و سایر ابزارها، به راحتی با سایت ها تعامل داشته باشند و آنها را به اهداف شان برسانند . آنها منوهای کشویی، طرح‌بندی‌ها و رنگ ها و طرح‌های وب‌سایت‌ها را تولید می‌کنند.

تخصص های مورد نیاز :

توسعه دهندگان فرانت اند از زبان های برنامه نویسی کامپیوتری مانند جاوا اسکریپت، زبان  HyperText (HTML)  و  Cascading Style Sheets (CSS) برای طراحی وب سایت ها استفاده می کنند. HTML محتوا و ساختار اصلی سایت را ایجاد می کند و  CSS  ویژگی های طراحی و زیبایی های طراحی سایت را اضافه می کند و جاوا اسکریپت ویژگی های تعاملی پیشرفته ای  جهت روانتر شدن سایت را ایجاد می کند

این توسعه دهندگان به تخصص در استفاده از فریم ورک ها و کتابخانه هایی مانند   jQuery  و Bootstrap نیز  نیاز دارند. فریم ورک ها تضمین می کنند که محتوا به درستی در همه دستگاه ها ظاهر می شود، در حالی که استفاده از کتابخانه ها کد برنامه  را به بسته های کوچکتر تبدیل نموده  که خود منجر به  صرفه جویی در زمان و سریعتر به هدف رسیدن کار طراحی سایت میشود .  برنامه نویسان بخش فرانت اند ممکن است از برنامه های طراحی گرافیکی مانند Photoshop یا Sketch به همراه ابزارهای ویرایش کد مانند Notepad یا Eclipse نیز استفاده کنند.

طراحان فرانت اند سایت باید علاو بر اینکه دارای تخصص بسیار بالایی در طراحی باشند ، بایست افراد خلاق و باهوشی نیز باشند تا بتوانند بر اساس نیاز مشتری طرح های نو و هوشمندانه و زیبایی را با خلاقیتی که دارند به ثمر برسانند این طراحان برای یک طراحی مطلوب و قابل قبول حتما نیاز به همراهی و همفکری با طراحان بک اند دارند .در اکثر اوقات ایشان با استفاده از پلاگین ها و یا ایجاد و یا تغییرات در  افزونه ها طرح مد نظر خود را اجرا میکنند . علاو بر تمامی این موارد ، تجربه در اجرای اینگونه طرحها نقش بسیار اساسی و کلیدی را را در استفاده صحیح و بجا از این موارد داراست . اکثریت قاطع طرح های موفق و ممتاز متعلق به افرادی با تخصص و تجربه بالا در طراحی سایت میباشد .

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره طراحی سایت چیست؟ اینجا کلیک کنید.

توسعه بک اند :

توسعه دهندگان Back-end  به برنامه نویسی  در  سمت سرور وب سایت ها تمرکز دارند. آن‌ها از مهارت‌های فنی برای انجام و ایجاد پنل مدیریت سایت  استفاده می‌کنند که ساختار و عملکرد کلی یک وب‌سایت را ایجاد می‌کند و اجازه می‌دهد بخش جلویی سایت ایجاد و به راحتی به مخاطبان نمایش داده شود .  طراحان بک اند عملیات مرتبط با  پایگاه داده و رابط برنامه نویسی برنامه (API) سایت و بخش اصلی مدیریت سایت  را ایجاد می کنند. این بخش بطور کلی شامل یک برنامه کاربردی مدیریتی، سرور و پایگاه داده است.

تحصص های مورد نیاز :

توسعه دهندگان Back-end برای طراحی برنامه های مورد نیاز به تجربه بسیار زیاد و  پیشرفته در زبان های برنامه نویسی سمت سرور مانند (PHP) , جاوا، پایتون و… نیاز دارند.

ایشان از ابزارهایی مانند SQL Server و Oracle  و … برای ذخیره، سازماندهی و تغییر داده ها استفاده می کنند.

در مطلب بالا بطور خلاصه و فشرده به تعریف بک اند و فرانت اند سایت بصورت مجزا و اشخاصی که متولی اجرای موارد فوق میباشند پرداختیم . در میان دوستان طراح سایت اشخاصی هستند که بصورت بسیار حرفه ای هر دو سوی اشاره شده یعنی بک اند و فرانت اند سایت را عهده دار شده و آثار بسیار زیبا و قوی را از خود بجای میگذارند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید

نصب زمپ

نصب زمپ

 نحوه نصب زمپ در مطلب زیر میخواهیم باتفاق یکدیگر در این بخش نصب زمپ و در بخش بعد وردپرس و یا یک سایت وردپرسی را

بیشتر بخوانید »