info@mihanplangroup.com
021-44660422

پلاگین چیست؟

پلاگین چیست

پلاگین چیست و چه کاربردی دارد ؟

در وردپرس، پلاگین  یا افزونه یک نرم افزار کاربردی کوچک است که ویژگی ها و عملکردهای یک وب سایت وردپرس را گسترش داده و توامندی و کارآیی آن را افزایش میدهد .اینکار مشابه نصب یک اپلیکیشن بر روی گوش اندروید شما میباشد که با نصب یک اپ توانمندی گوشی شما افزایش یافته و قادر به کاری میشود که تا قبل از آن قادر به انجام آن نبوده است

پلاگین ها نقش مهمی در طراحی سایت های با ویژگی های بسیار در بستر وردپرس را مهیا می کنند. این پلاگین ها امکان اضافه کردن ویژگی های بسیار را به وب سایت شما بدون اینکه به زبانهای برنامه نویسی مسلط باشید را برای شما  آسان و امکانپذیر می نماید .در واقع افزونه‌ و یا پلاگین ها نه‌تنها درفرانت اند سایت به زیبا و بهینه‌کردن ظاهر وب‌سایت کمک می کنند ، بلکه بسیار از آن‌ها در قسمت بک‌اند به بهبود سرعت و امنیت وب‌سایت یاری می رسانند.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره بک اند و فرانت اند چیست؟ اینجا کلیک کنید.

به عنوان مثال میخواهید فرمی را در وب سایت خود اضافه نمایید . افزونه های متنوعی برای ساخت فرم همراه با مثال های زیاد وجود درند که با نصب آنها براحتی میتوانید فرم های متنوع و زیبایی  را به صورت کاربردی ساخته و در وب سایت خود استفاده نمایید.

پلاگین ها به دو صورت رایگان و غیر رایگان در دسترس میباشند .بیش از 600000 افزونه رایگان در فهرست پلاگین WordPress.org و هزاران افزونه ممتاز وردپرس وجود دارد که توسط طراحان و توسعه دهندگان شخصی و یا شرکتی ارایه و در دسترس می باشد . که تعداد بسیار زیادی از آنها بصورت رایگان و تعدادی نیز بصورت پولی در دسترس همگان میباشند .

با توجه به اپن سورس بودن وردپرس و امکان تغییر در کدها بوسیله هر فرد ، توسعه این نرم افزار و اضافه نمودن عملکرد جدید در آن  براحتی امکان پذیر بوده و میتوان آنرا  توانمندتر و زیباتر نمود .

نحوه نصب افزونه وردپرس

جهت مدیریت پلاگین و یا افزونه ها : در منوی مدیریت وردپرس با کلیک بر روی منوی افزونه و یا پلاگین وارد صفحه مدیریت افزونه های سایت خود می شوید و در این مکان میتوانید هر گونه عملیاتی را مانند افزودن ، حذف ، تنظیمات و یا فعال و یا غیر فعال کردن هر افزونه ای را اجرا نمایید .

منوی پلاگین یا افزونه

شما به راحتی می توانید یک افزونه وردپرس را مستقیماً از منوی “افزونه ها ” در نوار کناری مدیریت »  “افزودن  افزونه جدید ”  در بالای صفحه جدید باز شده  و وارد نمودن کامل نام و یا بخشی از آن در بخش جستجو ، پیدا و نصب کنید. از آنجا، مخزن پلاگین وردپرس را می بینید که در آن می توانید افزونه مورد نیاز خود را مرور یا جستجو کنید.

هنگامی که افزونه را پیدا کردید، می خواهید نصب کنید و روی “Install Now”  و یا ” نصب ” کلیک کنید و منتظر بمانید تا نصب کامل شود. پس از اتمام نصب، باید بر روی «فعال کردن» کلیک کنید و افزونه شما آماده استفاده خواهد بود.

افزودن و ویرایش افزونه

همانطور که گفته شد : به‌عنوان مدیر سایت، می‌توانید تنظیمات افزونه را پیکربندی کنید، آن‌ها را غیرفعال کنید یا با حذف آن‌ها، افزونه را از وب‌سایت وردپرس خود حذف کنید. از سوی دیگر همانطور که سایت شما در طول زمان رشد می کند، ممکن است افزونه هایی در سایت خود داشته باشید که دیگر به آنها نیاز ندارید. مهم است که آن افزونه ها را به درستی حذف نصب کنید تا عملکرد سایت خود را بهبود بخشید.

نحوه به روز رسانی افزونه های وردپرس

تشرکت های معتبر و یا طراحان حرفه ایی ، افزونه‌های خود را مرتباً به‌روزرسانی می‌کنند، و وقتی این کار را انجام می‌دهند، یک اعلان در نوار ابزار مدیریت و نوار کناری مدیریت خود مشاهده می‌کنید.

اعلان نیاز به آپدیت افزونه ها

هنگامی که یک اعلان به روز رسانی دریافت می کنید، باید روی نماد کلیک کنید و این شما را به صفحه “به روز رسانی” می برد. همچنین می‌بینید که به‌روزرسانی‌های دیگر مانند هسته وردپرس یا تم‌ها نیز در این صفحه ظاهر می‌شوند.اگر کمی درافزونه های موجود  این صفحه دقت کنید امکان بروز رسانی هم بصورت دستی و هم بصورت بروزرسانی خودکار برای اغلب افزونه ها در دسترس میباشد

باید توجه داشته باشید که قبل از شروع بروزرسانی یک افزونه حتما باید در سازگاری آن با سایت خود اطمینان حاصل نمایید . بروز رسانی بدون در نظر گرفتن مشکلات بعدی منجر به ایجاد ارور و یا عدم بالا آمدن سایت شما خواهد گردید . به همین علت حتما و حتما قبل از هر گونه نصب و یا  بروز رسانی افزونه ها ، از سایت خود بک آپ تهیه نمایید . تا در صورت عدم همخوانی آن افزونه با محتوای سایت ، امکان بازگشت آن راحتتر باشد .

چگونه یک افزونه وردپرس بسازیم :

ایجاد یک افزونه :

برای ایجاد یک افزونه، به دانش اولیه زبان های کدنویسی مانند PHP، CSS، HTML و JavaScript  و آشنایی با ساختار وردپرس نیاز دارید . شما همچنین به یک محیط توسعه محلی برای ویندوز یا مک نیاز دارید تا افزونه وردپرس خود را در رایانه خود آزمایش کنید.شما کد خود را در یک ویرایشگر متن ساده می نویسید. Notepad یا TextEdit به خوبی کار خواهند کرد، اما اگر می‌خواهید چیز پیشرفته‌تری را امتحان کنید، این ویرایشگرهای کد را برای توسعه‌دهندگان بررسی کنید.

آیا افزونه های وردپرس ایمن هستند؟

براحتی میتوان گفت ایمنی هرگز تضمین نیست. برخی از افزونه ها ممکن است کدگذاری ضعیفی داشته باشند و برخی دیگر ممکن است با افزونه دیگری یا با موضوع شما تضاد داشته باشند. لذا قبل از نصب هر افزونه جدید باید تحقیقات لازم را در رابطه با سازگاری و ایمن بودن آن افزونه داشته باشیم . متااسفانه هکرها از همین نقاط ضعف میتوانند استفاده نموده و با نفوذ به وب سایت شما ، از طریق همین افزونه های ضعیف و یا دارای باگ ، عملکرد سایت شما را مختل نموده و مشکلات زیادی را ایجاد نمایند .

به همین دلیل مهم است که یک افزونه را فقط از مخازن پلاگین های معتبر یا طراحان شناخته شده که به آنها میتوان اعتماد نمود ، باید انتخاب و نصب نمود .

نحوه انتخاب پلاگین مناسب

با وجود هزاران افزونه وردپرس، انتخاب افزونه مناسب می تواند دشوار به نظر برسد. پلاگین های زیادی وجود دارند که می توانند همین کار را انجام دهند و برخی از آنها بهتر از بقیه کدگذاری شده اند. در زیر به انواع پلاگین ها و نقاط ضعف و قوت آنها خلاصه وار اشاره میکنیم :

پلاگین های رایگان

اگر به تازگی شروع به کار با وردپرس کرده اید یا بودجه محدودی دارید، افزونه های رایگان می توانند مکان بسیار خوبی برای طراحی سایت وردپرسی شما باشند.همانطور که وب سایت شما رشد می کند، ممکن است برخی از افزونه های رایگان خود را با افزونه های برتر جایگزین کنید که پشتیبانی و سازگاری بهتری با وب سایت شما ارائه می دهند.

در اینجا چند سوال وجود دارد که باید هنگام انتخاب یک افزونه رایگان بپرسید:

چه مدت از به روز رسانی این افزونه می گذرد؟

آیا با آخرین نسخه وردپرس سازگار است؟

آیا مردم پاسخ سوالات پشتیبانی خود را دریافت می کنند؟

سایر کاربران چگونه به افزونه امتیاز می دهند؟

پلاگین های پریمیوم

افزونه‌های پرمیوم نسخه‌های پولی افزونه‌های وردپرس هستند که دارای ویژگی‌های اضافی، پشتیبانی اولویت‌دار، اسناد و به‌روزرسانی‌های منظم هستند. اینها ملاحظات مهمی هستند که کسب و کار شما رشد می کند.

در مطلب بالا بصورت خلاصه وار با مبحث پلاگین چیست و چه کاربردی دارد و نحوه نصب و یا حذف و فعال نمودن آن و دیگر مطالب مرتبط با آشنا شدیم . امید آن داریم که این مطلب برای شما مفید واقع گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید